75min brezplačnega parkiranja za stranke Peti element! Preberi več

9C291FC7-574F-4D27-9EFA-18B7D835EBAC
932DD678-CFC8-47D8-A7BC-2E6A78DAFA4E
scitnica-strokovni-clanek_2

Skrivnosti ščitnice – zdravje celega telesa

Težave s ščitnico so v porastu. Vzporedno se pojavljajo glede na napredek človeka. Kaj lahko storite zase, kako zmanjšati pojavnost avtoimunskih obolenj in kako začeti gledati na težave s ščitnico iz drugega zornega kota? Prepričajte se kaj lahko naredite za ščitnico in preprečite napredovanje bolezni ali se ji izognete.
Spela_Jaksa_PetiElement-krog
Špela Jakša

Ustanoviteljica znamke Peti element
uni. dipl. biokem., dipl. fizioterapevt

Nenalezljive kronične bolezni, Splošno
20 marca, 2021

Skrivnosti ščitnice – zdravje celega telesa

Četrtina svetovnega prebivalstva ima vsaj eno avtoimunsko bolezen. Petina svetovnega prebivalstva ima dokazane težave s ščitnico in milijoni trpijo za posledicami težav z njo brez diagnoze. Zanimivo, da so med najpomembnejšimi vzroki za avtoimunsko obolenje telesa, poleg otroštva, prehrane in življenjskega sloga tudi okoljski strupi, predvsem pesticidi in ostali endokrini motilci, vključno z radioaktivnim sevanjem v okolju. Dodatno obremenitev predstavljajo plastika, kozmetična sredstva, čistila, konzervansi in drugi dodatki v procesirani hrani, plesni, predvsem pa težke kovine.

Ščitnica je majhna endokrina žleza metuljaste oblike, ki se ovija okoli sapnika. Naloga ščitnice je, da tvori, kopiči in izloča ščitnična hormona tiroksin (T4) in trijodtironin (T3), ki skrbita za vse nujne presnovne procese – vse celice v telesu imajo receptorje za ščitnična hormona. Ključno vlogo pri delovanju ščitnice imajo štirje hormoni, in sicer THR, TSH, T3 in T4. Ščitnica sintetizira in izloča predvsem T4 (80 %), v manjši meri pa T3 (20 %). Aktivna oblika hormona je T3. Za tvorbo hormonov potrebuje ščitnica mikroelement jod. Če je vnos joda premajhen, se transport jodida poveča. Če je vnos joda prevelik, se tudi transport jodida v ščitnično celico zmanjša. Pri Hashimotovem tiroiditisu in pri bolnikih z bazedovko, ta transport joda ne deluje pravilno.

Pri proizvodnji in sproščanju hormonov ščitnice imata pomembno vlogo hipotalamus in hipofiza. Ko hipotalamus zazna, da so ravni ščitničnih hormonov nizke, odgovori s sproščanjem THR, ki stimulira hipofizo, da začne proizvajati TSH. Ta hormon naprej stimulira proizvodnjo in izločanje T3 in T4. Ko ščitnica preko TSH prejme signal, začne sproščati v kri hormon T4. Ta s pomočjo proteinov v krvi potuje do ciljnega organa ali tkiva, kjer se iz T4 pretvori v T3. Za pravilno delovanje ščitnice morajo usklajeno delovati: hipotalamus, hipofiza, ščitnica, beljakovine, ki v krvi vežejo ščitnične hormone, v jetrih in drugih tkivih pa mora tudi ustrezno potekati pretvorba T4 v T3.

Storite nekaj zase

Rezervirajte si uvajalno diagnostično uro z našimi strokovnjaki.

Jod

Jod podpira normalno delovanje ščitnice in je ključnega pomena pri sintezi ščitničnih hormonov, ki uravnavajo rast in razvoj, kar je še posebej pomembno v času nosečnosti in v obdobju odraščanja. Pomembno vlogo igra tudi pri delovanju živčnega sistema, presnovi za pridobivanje energije, kognitivnih in nevroloških funkcijah ter pozitivno vpliva na zdravje kože.

Pomemben sestavni element ščitničnih hormonov je jod v obliki jodida, ki sodeluje pri uravnavanju delovanja ščitnice. Jod je potreben za sintezo ščitničnih hormonov. Jodid prihaja v telo s prehrano, iz črevesja prehaja v kri, iz krvi pa se izloča z urinom, slino in mlekom, predvsem pa se kopiči v ščitnici. Jodid vstopi v ščitnico, kjer oksidira v elementarni jod in se nato vgradi v ščitnična hormona T3 in T4. Potrebe po jodidu so večje v puberteti, med nosečnostjo, v menopavzi in med hormonsko kontracepcijo. Edina vira naravno prisotnega joda sta za ljudi pitna voda in hrana.

8% joda vstopa v ščitnico, 2% joda se v telesu uporablja drugje, do 90 % pa se ga izloči skozi ledvice z urinom, zato jo potrebujemo tudi, če ščitnice nimamo. Obstajata dve glavni vrsti joda: sintetični jod – kalijev jodid (najdemo ga v soli in številnih prehranskih dopolnilih) ter naravni bioaktivni jod, ki je naravno prisoten v morskih algah. Pomembno je vedeti, da se navedeni obliki joda v telesu vedeta povsem različno. Kalijev jodid ob zaužitju kratkotrajno povzroči zelo visoko raven joda, ki ima negativen učinek na naše telo, zlasti pri oslabljeni ščitnici. V nasprotju z njim pa se naravni bioaktivni jod iz morskih alg postopoma absorbira glede na potrebe organizma in ne povzroča konic ter presežkov joda v telesu.

Pogosto nas prepričujejo, da dobimo zadostno količino joda z uživanjem kuhinjske soli. Slovenska raziskava pa je pokazala, da skoraj 40 % soli različnega izvora na našem trgu ne vsebuje joda – mednje se uvršča tudi priljubljena morska sol. Vse več je tudi resnih pomislekov o potencialni nevarnosti za zdravje ob zaužitju večje količine jodirane soli. Druga slaba lastnost dodanega sintetičnega joda je njegova anorganska oblika, zaradi katere ga naš organizem slabo absorbira, predvsem pa ga zelo hitro izloči iz telesa. Drugi negativni posredni učinki so povezani s samo soljo, predvsem rafinirano soljo, ki je dodana številnim prehranskim izdelkom, saj prekomerno uživanje soli lahko vodi do drugih zdravstvenih težav, povezanih z visokim tlakom in srčno-žilnimi obolenji.

Navadna kuhinjska sol je rafinirana sol, ki vsebuje le dva minerala – natrij in klorid – ker so ostali odstranjeni; če je jodirana, pa bo vsebovala tudi jod. Takšna sol vsebuje 97,5 % natrijevega klorida in 2,5 % dodanih kemikalij, kot je, na primer, anorganski jod. Običajno je močno zmleta, drobno zmleta sol pa se po navadi strdi, zato so takšni soli dodani različni dodatki, imenovani sredstva proti strjevanju, katerih varnost je vprašljiva. Rafinirana, predelana sol ne vsebuje hranil, temveč umetna belila in sredstva proti sprijemanju. Sušijo jo na temperaturi nad 650 °C, zaradi česar spremeni svojo naravno kemično strukturo. Prav tako ne vsebuje organskih mineralov.

Nerafinirana sol, na primer starodavna morska sol, ki jo pridobivamo z izhlapevanjem morja, ali kamena sol, ki je pravzaprav morska sol (nastajala je milijone let zaradi sušenja morja), je veliko bolj zdravju prijazna, saj ohrani sledi mineralov, ki so nujno potrebni za delovanje našega telesa in imunskega sistema. Uživanje prave hrane zagotavlja desetkrat večjo količino mineralov kot nejodirana sol, zato je pomembno, da ob uživanju nejodirane soli poskrbimo za ustrezen vnos joda iz drugih hranil.

Potrebam po jodu lahko zadostimo tudi z uživanjem naravnih živil, predvsem morske zelenjave, kot so morske alge. Jod lahko najdemo tudi v morskih ribah, rakih in ostalih morskih sadežih, nekaterih sortah fižola, v neolupljenem krompirju in na splošno v rastlinah, ki so rastle v prsti, bogati z jodom. Hrana, ki jo izbiramo, naj bo večinoma ekološke pridelave, saj bomo tako zaužili tudi manj pesticidov.

Nedrseče nogavičke na prste (zaprti model)

Vsak par naših nogavic je narejen na način, da vsem nožnim prstom omogoči največjo možno mero gibalne avtonomije in oprijema.

Ščitnica in ostali elementi

Jod ni edini pomembni element, potreben za normalo delovanje ščitnice. Pomembni elementi so še selen, cink, magnezij, kalcij in železo. Večina teh elementov omogoča pravilno absorpcijo joda in je pomembnih za pretvorbo hormona T4 v T3. Skupaj z omenjenimi elementi pri pravilnem delovanju ščitnice sodelujejo tudi določeni vitamini, ki so nujno potrebni za izgradnjo in sproščanje ščitničnih hormonov.

Ščitnica in črevesje

Študije kažejo, da kar 25 % bolnikov s Hashimotovim tiroiditisom zboli še za kakšno drugo avtoimunsko boleznijo. Če je glavnina imunskega sistema odvisna prav od stanja črevesja, potem ga moramo pozdraviti že zato, da preprečimo razvoj drugih bolezni, ki so lahko za naše zdravje še bolj uničujoče. Da ne pride do razvoja drugih obolenj je treba poskrbeti za zdrav imunski sistem.

Napredni pogled

Nadomestek hormona T4, najsi bo sintetičen ali naraven, nima sposobnosti zdravljenja imunskega sistema, kar bi omililo bolezen ali preprečilo njene zagone, zato je imunski sistem potrebno razumeti in se za zdravljenje obrniti prav nanj. Če stroka namreč nima odgovorov, to še ne pomeni, da rešitev ne obstaja. Pomeni le, da moramo pogledati z drugega zornega kota in poiskati rešitve drugje. Sodobni način učenja namreč omeji pogled na problematiko. Težavo vidimo tako, kot smo se naučili. Zato je čas, da najdemo notranjo moč posameznika in izpostavimo načela, ki zares pomagajo pri izvoru.

Če ste se kdaj vprašali, zakaj telo napada lastna tkiva in uničuje svoje celice, razmislite drugače. Kaj, če napada nekaj, kar je prišlo od zunaj? Starodavna ljudstva naj namreč ne bi poznala avtoimunskih obolenj, sedaj pa jih je vedno več.

Kot zanimivost: zahodna medicina pogojuje ščitnico s področjem izražanja. Če molčimo, porabimo veliko lastnih moči in namesto zdrave izražene jeze tlačimo čustva v sebi, kar sedaj že dokazano obremeni imunski sistem.

Nedrseče nogavičke na prste (odprti model)

Vsak par naših nogavic je narejen na način, da vsem nožnim prstom omogoči največjo možno mero gibalne avtonomije in oprijema.

Iskanje rešitve ščitnice

Pot do reševanja težav s ščitnico se brez dvoma začne pri sebi. Pri izražanju, odnosih in spremembi pogleda na svet sedaj, v odrasli dobi. Nadaljuje se z razumevanjem in krepitvijo imunskega sistema, prehranjevanjem, izbiro udejstvovanja in z načinom življenja. In s tem namenom smo naredili skoraj pet urni spletni seminar – vpogled ne zgolj v anatomijo, ampak v razloge, zakaj smo zboleli in kako se bomo pozdravili. Obstaja seznam najpogostejših sprožilcev virusov v ščitnici, ki ga v petem webinarju razkrijemo poleg navodil za ustrezno prehranjevanje in zadostno nadomeščanje hranilnih snovi.

Lažje se je zaposliti z drugimi stvarmi, kot se spremeniti. Vendar je ravno sprememba tista, ki bo dokazano pomagala izboljšati počutje in ščitnično zdravje na dolgi rok.

Kaj zmanjšuje delovanje imunosti:

  • Zmanjšano delovanje ščitnice.
  • Stres in jemanje glukokortikoidov.
  • Zmanjšan pretok limfnega sistema.
  • Disfunkcija jeter, vranice ali timusa.
  • Neoptimalna vsebnost mikronutrientov.
  • Neoptimalni hormonalni status.
  • Nasičenost s težkimi kovinami.
  • Rafiniran sladkor, OH in rastlinska olja.
  • Nezadostna raven glutationa.
  • Prepustnost črevesne stene.

Faktorji, ki pospešujejo imunost:

  • Ščitnični hormoni.
  • Ustrezen tok limfe.
  • Mikronutrienti (vitamini in minerali).
  • Vadba in gibanje.
  • Izpostavljanje mrazu (hipertermija).
  • Glutation.
  • NRF2 aktivatorji.
  • Avtofagija.
  • Kolagen in glicin.

Ste vedeli, da smo informacije o ščitnici zbrali v skoraj pet urnem petem webinarju, kjer podamo direktne rešitve in usmeritve? Vabimo vas, da poiščete spletni program o ščitnici <tukaj> in se prepričate kako h optimizaciji zdravja za svojo žlezo. Hkrati vas vabimo vas k lastnemu raziskovanju in predlagamo prebiranje preostalih člankov <tukaj>. Največja naložba je namreč investicija vase. Stopite v stik z nami sedem dni v tednu preko naših kontaktov <tukaj> in z veseljem vam bomo pomagali.

Storite nekaj zase

Rezervirajte si uvajalno diagnostično uro z našimi strokovnjaki.

Prijavite se na prejemanje strokovnih člankov

Za vas jih pišejo fizioterapevti in kineziologi v sodelovanju z zdravniki specialisti.

Consent*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Več strokovnih člankov

Hernija diska pomeni izbočenje medvretenčne ploščice, ki navadno nastane zaradi preobremenitve hrbtenice in gre za popolnoma naraven pojav prekomerne obremenitve hrbta. Pojav sploh ni tako redek kot se zdi, le mariskdo niti ne ve zanjo, dokler izbočenje ali hernija ne povzroči utesnitve živčnih vlaken in to sproži bolečino. Gre za stanje, ki se lahko pojavi kjerkoli vzdolž hrbtenice. Najpogosteje se pojavi v ledvenem in tudi vratnem predelu. Je eden pogostejših vzrokov za bolečino tako v križu, kot v vratu.
Vaje za spodnji del hrbta lahko bistveno pripomorejo k lajšanju bolečine, hkrati pa nepravilni gibi lahko pustijo hujšo bolečino in večje težave kot sprva. Več kot 2/3 ljudi bo za čas svojega življenja trpelo za takšnimi ali drugačnimi bolečinami v spodnjem delu hrbtenice. Večina bolečine je mehanska, kar pomeni, da vsakodnevni stres, slaba drža in navade, vodijo do prekomernih obremenitev. Samo majhen del primerov (manj kot 1%) obolelosti povzročajo resnejša zdravstvena stanja, kot npr. zlom, zasevki v hrbtenici ali sistematična bolezen.
Kako do zdravja in sreče v desetih korakih? Bodimo pozorni na to, kakšne misli prevladujejo v nas tekom dneva. Sončna svetloba je glavni vir vitamina D, ki je potreben za rast, razvoj in ohranjanje zdravja. Pijmo čisto vodo in spimo ustrezno količino časa. Gibajmo se redno, namensko in naključno, na različne načine, vsak dan. Smeh povečuje kroženje krvi po telesu, stimulira imunski sistem, blaži stres in tesnobo. Postavite osebam, ki vam pijejo energijo, meje in ne dovolite, da vam kradejo sijaj. Uživajte zdravo hrano in preživite več časa v naravi. Dihanje omogoča pridobivanje energije za življenje, ohranjanje homeostaze znotraj telesa in krepitev imunskega sistema.
Košarica
There are no products in the cart!
Nadaljujte na plačilo

Prijava na uvajanje

"*" indicates required fields

Ime in priimek
Zanimam se za:*
Število ur uvajanja:*
Časovno mi ustreza*
Označite lahko več možnosti
Hidden
Časovno mi ustreza:
Označite lahko več možnosti
*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.