O nas

Razumeti fascijo pomeni povrniti zdravje

Špela Jakša, Peti element studio

V naš studio vsak dan prihajajo ljudje z različnimi željami in stopnjami psihofizičnega stanja. Pogosto se zgodi, da nas obiščejo posamezniki, ki trpijo za posledicami neke poškodbe, ki se je nikakor ne morejo otresti, a želijo neprimer teči. Vzamejo si nekaj časa za počitek nanašajo tople ali hladne obkladke in počnejo vse (pravilne) stvari, a kljub temu doma še vedno živijo z bolečino in šepajo. Največ časa zapravijo s tem, da poskušajo ubesediti svojo posebno vrsto bolečine še tistim nekaj osebam, ki so jim pripravljene prisluhniti. Zdravniki jih pogosto napotijo k fizioterapevtom, ki se ukvarjajo s simptomi, pripravljeni pa bi bili obiskati tudi aroma terapevte, če bi jim to le pomagalo zopet teči, a jim žal ne.

DVA MILIMETRA POD KOŽO
Odgovor oziroma rešitev se morda skriva tik pod konicami naših prstov. Približno dva milimetra pod konicami, če smo natančni. Pod našo kožo se namreč nahaja vezivno tkivo - fascija, ki obdaja naše telo in se razprostira skozi celotno notranjost kot nekakšna mreža. V glavnem je sestavljena iz gosto razporejenih kolagenskih vlaken, ki skupaj tvorijo največji človeški organ - sistem nekakšnih odej, strun in vreč, ki ovijajo, razmejujejo in prodirajo prav vsako izmed naših mišic, kosti, živcev, žil in organov. Vsak del nas je obdan z njimi, kot bi si oblekli potapljaške obleke. Fascija nas ščiti, povezuje in ohranja napetost, kar nudi telesu obliko.

Zakaj je nihče ni omenjal že prej? Zato, ker velika večina ljudi o fasciji pravzaprav ne ve veliko. Fascija je kompleksna. Je tako razsežna in prepletena, da se upira standardnemu medicinskemu pristopu, ki razreže in poimenuje za učbeniške ilustracije. Poleg tega je njena funkcija zapletena in dosti bolj pretanjena kot tista direktna in jasna funkcija drugih sistemov. Večji del medicinske zgodovine se je predpostavljalo, da so bile naš okvir kosti, mišice pa kot gonilni mehanizem, medtem ko je bila fascija zgolj pakiranje, a sedaj vemo, da temu ni tako. Naredite nekaj zase in začnite z diagnostično uro od kje izvirajo težave, nato pa si rezervirajte uvajalno uro z našimi strokovnjaki.

SPREGLEDANA, A TAKO ZELO POMEMBNA
Pogosto je na medicinskih fakultetah med urami seciranja veljal običaj, da se je odstranilo toliko fascije kolikor se je le dalo z namenom, da bi videli »zares pomembne stvari«, ki ležijo pod njo. Znamenita ilustracija, ki krasi nemalo zidov zdravniških in fizioterapevtskih ambulant, na katerih je upodobljeno človeško telo s široko razprtimi očmi in rdečimi mišicami predstavlja telo, ki mu je bila odstranjena fascija. To ni tista prava podoba človeške notranjosti, a je dosti lepša in lažja za preučevanje. Leta 2007 je na Harvardski medicinski fakulteti potekal prvi raziskovalni kongres na temo fascij, ki je prinesel potrebo po posvečanju več pozornosti fasciji oziroma njenemu sistemu. Vse od takrat se o zgodbi s fascijami znotraj anatomskega sveta govori kot o zgodbi s pepelko, kar nam pove veliko o njeni privlačnosti, polno skrivnosti. Čeprav morda ne delite navdušenja medicinske skupnosti nad mehanotransdukcijo in kontraktilnimi lastnostmi miofibroblastov, pa lahko na to gledate tudi drugače - fascija je glavni akter v vsakem gibu, ki ga naredimo in ob vsaki poškodbi, ki smo jo kadarkoli imeli, vendar se do nekaj let nazaj zanjo nihče ni zmenil. Zdaj pa se mrzlično poskuša nadoknaditi izgubljen čas in vsi so začeli govoriti o fascijah.

Kaj pravzaprav počne fascija? Ovija se okoli vsakega izmed vaših notranjih delov in jih ohranja ločene ter jim omogoča, da z lahkoto drsijo skladno z gibanjem. Je močna, spolzka in mokra, saj vsebuje veliko vode. Ustvarja nekakšno odejo okoli vsake mišice; ker je trša se upira prekomernemu raztegovanju in služi kot neke vrste anatomska krizna zavora. Povezuje organe z rebri, z mišicami in vse kosti ovija med seboj. Notranjost telesa strukturira tako, da uravnoveša mobilnost, prožnost in odpornost. Posplošeno bi lahko rekli, da preprečuje, da bi postali ena velika gmota, polna kosti. Fascija ima pomembno vlogo pri percepciji (zavedanju), koordinaciji gibanja, pri poravnavi telesa (drži) in pri zaporedju mišičnega vključevanja hkati pa je polna prostih živčnih končičev, ki prenašajo pomembne informacije za organizacijo in prilagajanja med gibanjem.

Tom Myers je v svoji knjigi, z naslovom Anatomy Trains zapisal, da je fascija manjkajoči element med gibanjem in stabilnostjo. Myers je bil eden izmed prvih strokovnjakov, ki je izzval medicinsko ignoranco do vprašanja oziroma vloge fascije v človeškem telesu. Že dolgo zagovarja bolj holističen pristop, s poudarkom na fasciji kot na »necenjenem nadzorniku« kateremu sledimo tudi mi, kot ekipa. Čeprav vsaka anatomija našteva okoli 600 ločenih mišic, pa je dosti bolj natančno reči, da je ena mišica vlita v 600 žepov facialnega mreženja. Iluzijo o ločenih mišicah ustvarja skalpel anatoma, ki razdeljujejo tkiva vzdolž ravni fascije. Ta reduktivni proces nas ne sme zaslepiti pred resničnostjo združujoče celote.

VEČ RECEPTORJEV KOT MIŠICE IN KITE SKUPAJ
Kar pa je pretreslo svet medicinske skupnosti je bilo sledeče - fascija ni le plastični ovoj. Lahko se krči in čuti ter vpliva na način našega premikanja. Ja naš najbogatejši čutni organ, saj poseduje sposobnost, da se krči neodvisno od mišic, ki jih obkroža, hkrati pa se odziva na stres brez zavednega ukaza. To je izjemnega pomena, saj s tem fascija vpliva na vaše gibanje - pozitivno ali negativno. Hkrati to pomeni, da je vezivno tkivo, ki jo imajo maserji, fizioterapevti in ortopedi na dosegu prstov, tista manjkajoča spremenljivka, ki jo iščejo že ves čas.

Ponazorimo to s primerom. Če primemo ovratnik srajce in jo malo pocukamo se bo na to odzvala celotna srajca, je tako? Ovratnik vleče v zadnji del vratu. Rep srajce se pomika bolj navzgor, rokavi se pomikajo po roki navzgor nato pa vse pade nazaj na svoje mesto. Vse to se obnaša podobno, kot fascija. Prilega se nam kot velika srajca, ki objema celotno telo in je prepletena od zgornjega roba glave in vse dol do konic vaših prstov. Ne morete premakniti zgolj enega dela nje, kot tudi ne morete narediti giba brez tega, da jo vzamete s seboj.

Zdaj pa ponovno zagrabimo ovratnik srajce, samo da ga tokrat držimo osem ur. To je približno čas, ki ga preživimo za pisalno mizo pred računalnikom ali pred volanom v avtomobilu. Zdaj pa ovratnik pocukajmo 2.500 krat. To je približno število korakov, ki bi jih naredili na pol urnem teku. Na tej točki srajca verjetno ne izgleda več dobro, a k sreči je fascija odpornejša, kot je srajca, hkrati pa ima neskončno več zdravilnih lastnosti. V svojem zdravem stanju je gladka in elastična ter drsi brez težav, kar omogoča, da se premikate in raztezate do svoje polne dolžine v katerikoli smeri in da se vedno vrnete nazaj v vaše normalno oz. prvotno stanje. Žal pa je malo verjetno, da bo fascija obdržala svojo optimalno fleksibilnost, obliko ali teksturo brez ustrezne stimulacije. Pomanjkanje aktivnosti bo zacementiralo nekoč elastična vlakna na mesto. Kroničen stres povzroči, da se vlakna odebelijo z namenom, da bi zaščitila spodaj ležeče mišice. Slaba drža in pomankanje gibljivost ter ponavljajoči gibi povlečejo fascijo v zakoreninjene vzorce - kompenzatorno gibanje ali slabo telesno držo. Adhezije se ustvarijo znotraj zataknjenih in poškodovanih vlaken kot vozli, ki se jih je težko znebiti. Treba je poudariti, da tudi ob prekomerni (od nič do maksimalne) ali nepravilni (ni vse za vse) telesni aktivnosti, ob neuporabi ali imobilizaciji dela telesa (statiki), dolgotrajnem psihičnem stresu (obremenitvah), ob dehidraciji (z zlepljanjem), ob vnetju, poškodbah mehkih tkiv, zvinov, zlomov in/ali operativnih posegov ter ob pomanjkanju vitaminov in mineralov (zaradi slabe absorbcije iz črevesja) lahko pride do okvare drsenja endofascialnih kolagenskih plasti v globoki fasciji, kar privede do poškodbe proprioceptivnih končičev. Ta disfunkcija privede do zmanjšanja viskoznosti hialuronske kisline (ki omogočajo drsenje plasti v globoki fasciji), posledično se zmanjša aktivacija mišičnega vretena, kar vodi v zmanjševanja vključevanja mišičnih enot med gibanjem in do mehaničnih sprememb sil na sklep. Logično sosledje je faza kompenzacije gibanja, kar privede do konstantne bolečine ali razvoj mehanične nepravilnosti v sklepih in mišicah.

In ne pozabite, da je vezivno tkivo res vsepovsod. Ta mreža je tako nadaljujoča, da bi v primeru, da bi zdravniki na malo prej omenjenem plakatu dodali še fascijo, bila slednja vse kar bi videli. Gosta in bela na mestih, kot je vaš iliotibialni trakt in linea alba, do skoraj transparentne fascije na vekah, ki je manjša od milimetra. In znotraj vse te fascije imate adhezije in področja rigidnosti. Hkrati ima fascija proprioceptivno vlogo - zavedanje posameznih delov telesa v odnosu z ostalimi deli telesa, v odnosu z bližjim in daljnim okoljem, zavedanje katere mišice uporabljamo, koliko mišičnih vlaken je vključenih v delovanje mišice... kar poteka na nezavedni ravni našega vsakdanjega gibanja. Brez primernih proprioceptivnih informacij lahko hitreje pride do poškodbe, gibanje se upočasni, določeni predeli telesa lahko postanejo okorni in navsezadnje tudi boleči.

ZA FASCIJO JE TREBA SKRBETI
To seveda ni nujno slaba novica. Vsak delček škode, ki ste jo povzročili fasciji je mogoče popraviti in prav vsaki težavi, ki jo je povzročila, se je mogoče izogniti ali jo popraviti. Za svoje mišice skrbite preko raztezanja, krepitve in masaže. Za svoje kosti skrbite z ustrezno prehrano in obremenitvijo. Nikoli niste vedeli, da morate skrbeti tudi za vašo fascijo, a zdaj veste. Na fascijalnih mrežah delujemo preko specifičnih vaj, ki v gibanje vpletajo telo celostno, z nežnimi raztezanji in polnim obsegom gibanja. Za pomoč pri odpravljanju adhezij in razbremenjevanju hkrati uporabljamo napravo iz tehnike GYROTONIC® in preko raznolikih položajev iščemo skrajne obsege, ravno zadostne za izziv in stimulacijo, tudi s spremembo smeri, hitrosti gibanja in uporov. Neposredno na fascije vplivamo tudi z manipulacijo fascij in povečujemo viskoznost ekstracelularnega matriksa. Z manipulacijo posamezne točke povzročamo lokalno vnetje, vnetni procesi pa spremenijo viskoznost ekstracelularnega matriksa tako, da le ta postane bolj tekoč. Posledično pride do boljšega drsenja plasti v globoki fasciji in bolj koordiniranega gibanja, povečanja proprioceptivnega občutka in zmanjšanja bolečine v položaju ali med gibanjem.

Fascija pozitivno reagira na toploto (savna, pregrevanje na soncu, namakanje v topli vodi, termofor), gibanje (ki zajema stimulacijo celotnih fascijalnih linij), ustrezno dihanje, zadostno hidracijo, regeneracijo in počitek, kvalitetno masažo in manualno obravnavo ter nenazadnje z vibracijo kot tresenjem (zato pri nas uporabljamo pripomočke, ki ustvarjajo vibracije). O pomenu in vplivu fascije redno ozaveščamo v našem studiu Peti element in na različnih lokacijah, kjer skrbimo za njeno optimalno rabo in regeneracijo tako na individualnih, semi-individualnih kot skupinskih vadbah sedem dni v tednu, v primeru dodatne pomoči pa izvajamo manualne tehnike in masaže fascije. Morda pa se je le mogoče otresti tiste sitne poškodbe, ki vam nagaja že toliko časa in vam onemogoča teči?

Če skrbimo za dihanje, za zadostno količino vnosa vode in telesno gibljivost, smo nepremagljivi! Vabimo vas k lastnemu raziskovanju in hkrati predlagamo, da preberete preostale članke. Največja naložba je namreč investicija vase. Več o nas si lahko preberete tukaj, sicer pa nas lahko kontaktirate sedem dni v tednu preko naših kontaktov.

Ekipa

Peti element prezentira STOTT PILATES® in GYROTONIC® in GYROKINESIS® tehniko po mednarodnih standardih ter post-rehabilitacijo, masažo, trigger point terapijo, sprostitev fascije in NMT.

Peti element studio
Barjanska 62, 1000 Ljubljana